tiistai 29. toukokuuta 2012

Every Man Is A Shaman On Inonotus obliquus

perjantai 25. toukokuuta 2012

Haukikoru


1. Kalasta mielellään isokokoinen kala ja poista selkäranka. Pehmitä rankaa keittämällä ja irroita nikamat toisistaan. Keitä nikamia keitinvettä vaihtamalla niin kauan, että keitinvesi ja nikamat jäävät puhtaiksi.


2. Tee puhdistettuihin nikamiin tarvittaessa siiman tai muun langan mentävät reiät (nikamissa on jo valmiiksi reiät mutta niitä voi joutua suurentamaan). Lisää kiinnikkeiksi esimerkiksi kalastuksessa käytettävät lukkoleikarit. Aseta valmis koru aurinkoon kuivumaan muutamaksi viikoksi.


P.S. Ahti jakelee antimiaan juuri nyt runsaalla kädellä. Käy kokeilemassa onneasi ja muistathan, että kalaliemi on maukas pohja villiruokakeitoille...



sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Villiyrttisipsit


Kohta se alkaa! Villiyrttikausi.

Nyt voi jo aloittaa, nimittäin laittamalla koivunoksat veteen ja maljakkoon, ne alkavat äkkiä kasvattaa silmuja, joista suurimmista tekee gourmet-sipsit seuraavasti:

Kookosöljy kuumennetaan pannulla, lisätään pieni määrä suurikokoisimpia silmuja kourallinen kerrallaan ja friteerataan rapsakaksi. Friteeratut silmut siirretään lautaselle ja ripotellaan päälle lemppari mausteseos tai laatusuola. Kuivatetaan huoneenlämmössä.

Voila!

torstai 8. maaliskuuta 2012

Haastattelussa Helsinki Paleon Jaakko Savolahti - Kysymyksiä Luonnollisesta liikkumisesta

Luonnollisen liikkumisen leiri, Lohjansaari 08/2011

1. Mitä tarvikkeita ja minkälaista maastoa tarvitaan, jotta pääsee alkuun Luonnollisessa liikkumisessa, ilmeisesti paljaat jalat tai barefoot-kengät riittää?

Jaakko: Mitään erityisiä varusteita tai maastoja ei tarvita. Toki paljasjalkakengät tuovat lisää tuntumaa esimerkiksi tasapainoiluun, mutta normikengissäkin pärjää ihan hyvin. Maastonkaan suhteen ei ole isoja vaatimuksia, mielekkäät treenit voi vetää melkein missä tahansa hotellihuoneesta (kokeiltu on :) ) aarniometsään. Toki optimimaasto tarjoa paljon vaihtelevia mahdollisuuksia, kuten kiviä ja kallioita, kaatuneita puita, kiipeilypuita ja kivenmurikoita ja puupölkkyjä nosteltavaksi ja kanneltavaksi.

2. Entä sisätilojen vaatimukset treenaamiseen?

Jaakko: Pelkästään yhden penkin ympärille voi kehittää vaikka mitä treenejä, mutta mitä vaihtelevampia mahdollisuuksia sisätilat tarjoavat, sitä kivempaa ja monipuolisempaa treenistä saa. Tilat joista löytyy painoja, penkkejä, boxeja, leuanvetotankoja, kiipeilyköysiä, tasapainopölkkyjä jne luovat hyvät edellytykset kivoille treeneille.

3. Minkälaisilla luonnollisen liikkumisen treenimäärillä alkaa patti kasvaa ja sixpack näkyä vai onko se tarkoituskaan? Mikä on luonnollisen liikkumisen filosofia?

Luonnollisen liikkumisen leiri, Lohjansaari 08/2011

Jaakko: Tämä on toki yksilöllistä ja riippuu valtavasti myös muista osa-alueista, kuten fiksu ruokavalio ja riittävä uni/lepo. Treeneistä on myös mahdollista muodostaa monenlaisia kokonaisuuksia: voi treenata pääasiassa tekniikkaa (johon mun vetämät treenit yleensä painottuvatkin), jolloin harjoitukset ovat melko matalasykkeistä liikkumista. Halutessaan voi tehdä erilaisia "kuntopiirejä", joissa tehdään yhdistelmiä opetelluista luonnollisen liikkumisen tekniikoista tai sitten voi ottaa selkeän voimatreenin vaikkapa kiipeilyä ja kivien nostelua painottaen. Kun oleellisten tekniikoiden perusteet alkavat olemaan hallussa, voi harjoitus koostua vapaammasta maastossa liikkumisesta, jossa edetään fiiliksen ja maaston mukaisesti. Harjoittelu on siis todella monipuolista ja varmasti kaikkia oleellisia lihasryhmiä vahvistavaa.

Kyllä se sixpack alkaa sieltä näkymään ja voimat kehittymään Luonnollisesti liikkuen, etenkin jos muut elämäntavat ovat hallussa. Ehkä se kehonkoostumuksen muokkaus ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, vaan ajatuksena on enemmänkin harjoitella ihmiselle lajina ominaisia liikkumistapoja ja -tyylejä. Näiden harjoittelu on erittäin antoisaa ja hyvää fiilistä tuottavaa, etenkin hyvässä porukassa luonnon helmassa tehtynä. Näin Luonnollisessa liikkumisessa yhdistyy liikunnan, sosiaalisten suhteiden ja luonnossa olemisen fyysiset ja psyykkiset positiiviset terveysvaikutukset ja siitä muodostuu kokonaisvaltaisesti hyvinvointia tuottava harrastus. Lisäksi harjoiteltuja liikkeitä voi soveltaa myös kaupunkilaisen arkeen, esimerkiksi liukkaalla tiellä kävely tai lampun vaihtaminen tuolilla tasapainoillen ja tarvittaessa myös hätätilanteisiin, kuten vauva sylissä palavasta kerrostalosta pelastautumiseen.

Luonnollisen liikkumisen leiri, Lohjansaari 08/2011

4. MovNat-promovideoissa Erwan Le Corre näyttää popsivan ruokaa suoraan luonnosta luonnollisen liikkumisen treenien välissä, mikä on Helsinki Paleon suhde villiruokiin ja luonnonyrtteihin?

Jaakko: Positiivinen :) Villinä ja vapaana kasvanut ruoka on yleisesti suositeltavaa teollisesti tuotetun sijaan. Esimerkkeinä vaikkapa kalat, riista ja marjat. Villiyrtteihin en ole itse varsinaisesti tutustunut, vaikka perusjutut kuten ratamo ja nokkonen ovatkin tuttuja ja joskus lautasellekin päätyneitä. Ehkäpä tämäkin aspekti siirtyy vuosien saatossa isältä pojalle, isäni hyödyntää ruuanlaitossa useita mökkitontillamme vapaana kasvavia yrttejä ja kasveja.

5. Järjestääkö Helsinki Paleo Luonnollisen liikkumisen kursseja muualla Suomessa?

Jaakko: Kesällä 2012 järjestän Luonnollisen liikkumisen leirejä Lohjansaaressa Karjalohjalla. Muista muualla Suomessa tapahtuvista leireistä tai tapahtumista ei ole vielä tietoa. Lisäksi on mahdollisesti tulossa muita lyhyempiä tapahtumia Helsingissä.

Kuvat: Pekka Holma

sunnuntai 12. helmikuuta 2012

Vastauksia lukijakysymyksiin: Paljonko suomyrttiä uskaltaa käyttää?

S.Y kirjoitti:

Moi!

Bongasin sun blogissa ohjeen katajanmarja-kaljalle. Meinasin kokeilla sitä, mutta hiukan soveltaen... eli miulla on kuivattuja suomyrtin lehtiä, joilla aion korvata osan katajanmarjoista. Mutta paljonkohan suomyrttiä uskaltaa käyttää, ettei joudu sisäelinvaurioiden takia sairaalaan letkuihin makaamaan? Jos kokeilisi tyyliin 1/3 suomyrtin lehtiä ja 2/3 katajanmarjaa...?


Shamaani vastaa:

Mulla on sulle harvinainen kansien välissä säilynyt resepti vuosisatojen takaa, tämä on alunperin Durden Park Beer Clubin & John Harrisonin käsialaa:

1 gallon water
1 3/4 pounds pale malt
1 1/2 CaraPils (or crystal malt)
1 1/2 grams Myrica gale
1 1/2 grams marsh rosemary
1 1/2 grams yarrow
yeast

Eli karkeasti sanottuna, suomyrttiä voi kokeilla alkuun oluenteossa hyppysellisen.

Alkuperäinen resepti täältä:

torstai 29. joulukuuta 2011

Perinteisin olut ei ole Karhu tai Lapin Kulta...


Karjalainen katajaolut:

5 l lähdevettä
8 desiä katajanmarjoja
2 desiä sokeria tai hunajaa
4 desiä maltaita
Nokare hiivaa.

Katajanmarjat kiehautetaan ja vesi siivilöidään. Lisätään maltaat ja makeutusaines. Jäähdytetään kädenlämpöiseksi ja liuotetaan hiiva. Astia peitetään ja annetaan käydä päivä tai kaksi. Pullotetaan ja annetaan tekeytyä kylmässä niin kauan kuin malttaa.

sunnuntai 18. joulukuuta 2011

Haastattelussa: Yoga Swing -guru Christian Lankinen, mikä on joogaswingi?



Christian:
Superswing eli joogaswingi on dynaaminen painovoimaa hyväksikäyttävä treenaus/rentoutus laite. "Kiikku" on tehty huippukestävästä laskuvarjomateriaalista, jossa on kahdet säädettävät kahvat käsille ja yhdet jaloille.


1. Paljonko treenaat Yoga Swingilla viikottain?


Christian:
Venyttelen sillä melkein päivittäin ja treenaan kestävyyttä pari kertaa viikossa.


2. Oletko saanut kroppaan lisää lihaksia?


Christian:
En ole, enemmänkin kestävyyttä. Lihasmassan lisäämiseen tarvitaan kovempaa reeniä ja useammin.


3. Toimiiko Yoga Swing ns. makuuhuone-kiikkuna?


Christian:
Hahaa. Joo kaverit heti sano että jätkä myy pornokiikkuja. Vain mielikuvitus on makuuhuonekiikulle rajana.


4. Vedit porukalle promoa jo viime kesänä Shamaaniviikonlopussa, vedätkö porukalle kurssin ensi kesänä?


Christian:
Eiköhä me jotain siellä sun farmilla keksitä. Lisätietoa Superswingistä voi katsastaa www.superswing.fi. Kannattaa myös tsekkailla Youtubesta Yoga swing -videoita.

torstai 15. joulukuuta 2011

Shamaanin vastaanotolla: Pakuria euroilla syöpälääkkeeksi?



**** kirjoittaa:

Moro, Juha!

Oon seurannu näitä juttuja mitä oot postannu pakurinkäävästä. Tuli vaan tänään työmaalla puhetta aiheesta, erään työkaverin äiti sairastui syöpään ja hän kokeilee sitä pakuria yhtenä hoitokeinona. Työkaveri haluaisi ostaa sitä kääpää, jos ja kun sinulla olisi sitä myytävänä.


t. ****

Shamaani vastaa: ****:lle ja kaikille muillekin, en myy syöpäpotilaille lääkinnällisiä sieniä, saavat ne tietenkin ilmaiseksi, maksu toimitetaan vasta sitten kun ollaan terveitä!

maanantai 12. joulukuuta 2011

Survival-taidot: Kuinka suunnistaa metsässä ilman kompassia osa 1

Shamaanimatkoilla tai muuten metsässä liikkuessa voi joutua tilanteeseen, jossa kompassia ei ole käytettävissä tai se hajoaa. Olen itse joutunut tälläiseen tilanteeseen lakkakääpää metsästäessäni ja voin sanoa, ettei umpimetsään eksyessä tule ensimmäisenä mieleen, mitä maukkaita luonnonyrttejä sitä söisi välipalaksi, vaan mieleen juolahtaa eri selviytymisvaihtoehdot takaisin lämpimien patojen ääreen.

Kotoisesta sähköistetystä shamaaniluolasta käsin on kuitenkin mukava hankkia lisätietoa tulevia seikkailuja varten ja eteen onkin tullut monia toimivia vinkkejä metsässä liikkumiseen. Nykytekniikan riemuhuutoa hurraavana olen hankkinut itselleni sotilaiden ja partiolaisten käyttämän lian-, pakkasen-, ja vedenkestävän IP67-sertifioidun survival-puhelimen, josta löytyy taskulamppu ja GPS-paikannin hätätilanteita varten. Tämän pelin kanssa on hyvä lähteä harjoittelemaan suunnistusta etelään päin olevia muurahaispesiä ja tiheitä oksistoja apuna käyttäen. Sellaista eränkävijää en tosin ole vielä tavannut, joka pelkästään luonnon omia suuntaviittoja käyttäen kovin menestyksekkäästi suunnistaisi.



Muurahaispesien ja tiheiden oksistojen eteläsuunnan huomioimisen lisäksi kannattaa jättää itselleen merkkejä, jotta löydät tarvittaessa myös takaisin: luonnottomaan asentoon käännetyt oksat puiden juurella, huomion kiinnittäminen erityisen suurikokoisiin kiviin tai kantoihin sekä muihin helposti erottuviin kohteisiin auttaa ankkuroimaan reittisi. Parikymmentä muistiinpainettua tuntomerkkiä luonnosta kymmenien metrien välein riittää alkuun.

Esimerkki: kuusimetsäryteikkö, jossa vähän kiviä ja kantoja. Käännän kulkiessani noin 15 metrin välein oksan menosuuntaan puiden juurille, kiinnitän huomion hämähäkinverkkoihin ja eri puiden kääpiin. Muistiinpanokaavani näyttää seuraavalta: oksa, hämähäkinverkko, oksa, taulakääpä, kantokääpä, oksa, oksa, pakuri, oksa, oksa. Tämän kaavan muistaessani pystyn liikkumaan lyhyen matkan edestakaisin eksymättä.

Jos haluat oppia lisää aiheesta ja testata taitojasi kenttäolosuhteissa yhdessä muiden survival-taidoista kiinnostuneiden kanssa, ota yhteyttä, niin lähetän tapahtumakutsun.

Hae tästä blogista

Ladataan...

Suositut tekstit