sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Villiyrttisipsit


Kohta se alkaa! Villiyrttikausi.

Nyt voi jo aloittaa, nimittäin laittamalla koivunoksat veteen ja maljakkoon, ne alkavat äkkiä kasvattaa silmuja, joista suurimmista tekee gourmet-sipsit seuraavasti:

Kookosöljy kuumennetaan pannulla, lisätään pieni määrä suurikokoisimpia silmuja kourallinen kerrallaan ja friteerataan rapsakaksi. Friteeratut silmut siirretään lautaselle ja ripotellaan päälle lemppari mausteseos tai laatusuola. Kuivatetaan huoneenlämmössä.

Voila!

torstai 8. maaliskuuta 2012

Haastattelussa Helsinki Paleon Jaakko Savolahti - Kysymyksiä Luonnollisesta liikkumisesta

Luonnollisen liikkumisen leiri, Lohjansaari 08/2011

1. Mitä tarvikkeita ja minkälaista maastoa tarvitaan, jotta pääsee alkuun Luonnollisessa liikkumisessa, ilmeisesti paljaat jalat tai barefoot-kengät riittää?

Jaakko: Mitään erityisiä varusteita tai maastoja ei tarvita. Toki paljasjalkakengät tuovat lisää tuntumaa esimerkiksi tasapainoiluun, mutta normikengissäkin pärjää ihan hyvin. Maastonkaan suhteen ei ole isoja vaatimuksia, mielekkäät treenit voi vetää melkein missä tahansa hotellihuoneesta (kokeiltu on :) ) aarniometsään. Toki optimimaasto tarjoa paljon vaihtelevia mahdollisuuksia, kuten kiviä ja kallioita, kaatuneita puita, kiipeilypuita ja kivenmurikoita ja puupölkkyjä nosteltavaksi ja kanneltavaksi.

2. Entä sisätilojen vaatimukset treenaamiseen?

Jaakko: Pelkästään yhden penkin ympärille voi kehittää vaikka mitä treenejä, mutta mitä vaihtelevampia mahdollisuuksia sisätilat tarjoavat, sitä kivempaa ja monipuolisempaa treenistä saa. Tilat joista löytyy painoja, penkkejä, boxeja, leuanvetotankoja, kiipeilyköysiä, tasapainopölkkyjä jne luovat hyvät edellytykset kivoille treeneille.

3. Minkälaisilla luonnollisen liikkumisen treenimäärillä alkaa patti kasvaa ja sixpack näkyä vai onko se tarkoituskaan? Mikä on luonnollisen liikkumisen filosofia?

Luonnollisen liikkumisen leiri, Lohjansaari 08/2011

Jaakko: Tämä on toki yksilöllistä ja riippuu valtavasti myös muista osa-alueista, kuten fiksu ruokavalio ja riittävä uni/lepo. Treeneistä on myös mahdollista muodostaa monenlaisia kokonaisuuksia: voi treenata pääasiassa tekniikkaa (johon mun vetämät treenit yleensä painottuvatkin), jolloin harjoitukset ovat melko matalasykkeistä liikkumista. Halutessaan voi tehdä erilaisia "kuntopiirejä", joissa tehdään yhdistelmiä opetelluista luonnollisen liikkumisen tekniikoista tai sitten voi ottaa selkeän voimatreenin vaikkapa kiipeilyä ja kivien nostelua painottaen. Kun oleellisten tekniikoiden perusteet alkavat olemaan hallussa, voi harjoitus koostua vapaammasta maastossa liikkumisesta, jossa edetään fiiliksen ja maaston mukaisesti. Harjoittelu on siis todella monipuolista ja varmasti kaikkia oleellisia lihasryhmiä vahvistavaa.

Kyllä se sixpack alkaa sieltä näkymään ja voimat kehittymään Luonnollisesti liikkuen, etenkin jos muut elämäntavat ovat hallussa. Ehkä se kehonkoostumuksen muokkaus ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, vaan ajatuksena on enemmänkin harjoitella ihmiselle lajina ominaisia liikkumistapoja ja -tyylejä. Näiden harjoittelu on erittäin antoisaa ja hyvää fiilistä tuottavaa, etenkin hyvässä porukassa luonnon helmassa tehtynä. Näin Luonnollisessa liikkumisessa yhdistyy liikunnan, sosiaalisten suhteiden ja luonnossa olemisen fyysiset ja psyykkiset positiiviset terveysvaikutukset ja siitä muodostuu kokonaisvaltaisesti hyvinvointia tuottava harrastus. Lisäksi harjoiteltuja liikkeitä voi soveltaa myös kaupunkilaisen arkeen, esimerkiksi liukkaalla tiellä kävely tai lampun vaihtaminen tuolilla tasapainoillen ja tarvittaessa myös hätätilanteisiin, kuten vauva sylissä palavasta kerrostalosta pelastautumiseen.

Luonnollisen liikkumisen leiri, Lohjansaari 08/2011

4. MovNat-promovideoissa Erwan Le Corre näyttää popsivan ruokaa suoraan luonnosta luonnollisen liikkumisen treenien välissä, mikä on Helsinki Paleon suhde villiruokiin ja luonnonyrtteihin?

Jaakko: Positiivinen :) Villinä ja vapaana kasvanut ruoka on yleisesti suositeltavaa teollisesti tuotetun sijaan. Esimerkkeinä vaikkapa kalat, riista ja marjat. Villiyrtteihin en ole itse varsinaisesti tutustunut, vaikka perusjutut kuten ratamo ja nokkonen ovatkin tuttuja ja joskus lautasellekin päätyneitä. Ehkäpä tämäkin aspekti siirtyy vuosien saatossa isältä pojalle, isäni hyödyntää ruuanlaitossa useita mökkitontillamme vapaana kasvavia yrttejä ja kasveja.

5. Järjestääkö Helsinki Paleo Luonnollisen liikkumisen kursseja muualla Suomessa?

Jaakko: Kesällä 2012 järjestän Luonnollisen liikkumisen leirejä Lohjansaaressa Karjalohjalla. Muista muualla Suomessa tapahtuvista leireistä tai tapahtumista ei ole vielä tietoa. Lisäksi on mahdollisesti tulossa muita lyhyempiä tapahtumia Helsingissä.

Kuvat: Pekka Holma

Hae tästä blogista

Suositut tekstit